sobota, 9 marca 2013

Pisanki, kraszanki,rysowanki...trydycyjnie :)))

Myslami jestem przy dekoracjach wielkanocnych.

Obecnie wszystkie jajka zdobione wzorami nazywa sie pisankami, jednak nazwy jajek wielkanocnych zaleza od techniki zdobienia.
Jajka pomalowane na jeden kolor nosza nazwe kraszanek, malowanek, byczkow, alunek. 
Jesli na jednolitym tle wyskrobane bylo zdobienie, to zwano je rysowanka lub skrobanka.
Natomiast pisankami lub piskami nazywano jajka malowane na jeden lub kilka kolorow, z bialym wzorem.


W szczegolnosci zdobione metoda rytownicza, zapadly w mojej pamieci.
Wedlug mnie,  stworzenie takiego wzoru na wydmuszcze, to prawdziwa sztuka.

Ja ogladam i podziwiam...male, kruche cudenka :)))

Jaki kolor pisanek, wybralibyscie na swiateczny stol ???


















ZDJECIA ZNALEZIONE W SIECI...KLIK.



Usciski
Magdalena


34 komentarze:

  1. U mnie będą farbowane w łupinach cebuli i może w bibule :)
    Jakos nie mam ręki do tak ładnego malowania jak na Twoich fotkach :)
    Buźka !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takich pisanek sama nie zrobie, ewentualnie na zamowienie ;-) Lupiny cebuli to rowniez moja tradycja.
      Usciski

      Usuń
  2. Pamiętam, że często ogladałam w tv jak pieknie malowali pisanki i z jaką precyzją. Ja ograniczałam sie do pisakowych szlaczków ale i tak zawsze cieszyłam się ze swoich zdobień.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja uwielbiam pisanki tradycyjne . Malowanie i drapanie pisanek to rowniez moje wspomnienia z dziecinstwa ;-)
      Usciski

      Usuń
  3. Ładne:) Ja wczoraj oglądałam takie wielkie malowane szklane jajka do powieszenia na gałązce...wow, to dopiero jest jajo:P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest bardzo duzo pieknych pisanek, rowniez porcelanowych, albo wlasnie szklanych :-)
      Usciski

      Usuń
  4. Piekne.. te fioletowe chyba najbardziej mnie urzekly:))
    ale ja w tym roku bede szalec na bialo-czarno:))
    buziaki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie rowniez miala krolowac biel i czern, ale wiosna kojarzy sie z kolorem i ciezko sie zdecydowac :-)
      Usciski

      Usuń
  5. Piękne pisanki. Ja co roku próbuję wymyślić coś nowego w kwestii dekoracji jajek. Dwa lata temu namalowałam na różnokolorowych kraszankach wiosenne kwiaty krokusy, przebiśniegi itp. W zeszłym obkleiłam jajka papierowymi serwetkami w ludowe wzory. Na ten rok jeszcze nie mam pomysłu, ale nie jestem taka zdolna żeby wykonać tak wspaniały wzór jak te na zdjęciach. Co do koloru to ostatnio mam słabość do fioletów.
    Pozdrawiam serdecznie
    T.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. p.s. Zapraszam na moje herbaciano-kawowe candy:)

      Usuń
    2. Ja mam pewna idee na tradycyjne pisanki :-) Te ktore pokazalam moglabym tylko zamowic...sama nie zrobie ;-)
      Wpadne wieczorkiem na candy :-)
      Usciski

      Usuń
  6. ja ten czerwono -czarny duecik, to czerwone szczegolnie cudne bo ma serducho
    buziol
    a.

    OdpowiedzUsuń
  7. ja mam porcelanowe niebieskie jajeczka a prwdziwe jajka pofarbuje w lupinkach z cebuli:P....nie chce mi sie wierzyc ze swieta wielkanocne juz sie zblizaja:P..........buziaki:**

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie rowniez lupiny cebuli to podstawa :-) Ogladalam rowniez porcelanowe jajeczka ...za duzy wybor wszystkiego. Swieta ...tuz , tuz .
      Usciski

      Usuń
  8. Tradycyjnie w łupinach cebuli. Kilka udekoruje Synek i może sama jakies wyczaruje.

    Pozdrawiam ♥ Pati

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lupiny z cebuli dominuja, u mnie rowniez sa podstawa :-) Dla dziecka to szczegolna chwila....dekorowanie pisanek ♡
      Usciski

      Usuń
  9. ale ładne! no tak, niedługo święta :)

    OdpowiedzUsuń
  10. o jakie fantastyczne! kocham takie ludowe jajeczka:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama niestety nie zrobie takich pisanek, ale zawsze mozna zamowic ;)))

      Usuń
  11. cudne!
    TO MOJE Z ZESZŁEGO ROKU
    http://insideproject8.blogspot.com/2012_04_01_archive.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzialam...super jajeczka :))) Jestem ciekawa, co w tym roku zmalujesz.

      Usuń
  12. nie mialam zielonego pojęcia, że one aż tyle nazw mają, śliczne są...chyba wybrałabym to czarne na 3 zdj:)))
    pozdrawiam likendowo:))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czarne byly moim faworytem, ale jednak wiosna to kolory...budzimy sie do zycia ;)))
      Usciski

      Usuń
  13. ależ misterna praca :) a jakie piękno - ja jeszcze coś daleko myślami jestem i pewnie jak zawsze będę działać w ostatnim momencie ;) ściskam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytalam, ze wykonanie takich pisanek wymaga praktyki i duzego talentu :))) Czesto rezultatem sa obolale i pokaleczone rece. Ja dzisiaj wykonalam probe barwienia jajek ;)))
      Usciski

      Usuń
  14. Cos wspaniałego!!! miałam kiedyś podobne drewniane, nawet nie wiem czy u rodziców nie zostały;)
    A te fioletowe i czarne suuuper;)
    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Justynko takie piekne pisanki, a Ty nie wiesz, gdzie sa ;)))
      Usciski

      Usuń
  15. Mnie zawsze zastanawia jak ludzie robią takie cudne pisanki...po prostu w głowie mi się to nie mieści i już ;P
    U mnie w tym roku pastele w przewadze jasnego różu :)
    Sciskam Madziulka :*****

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie jeszcze nie wiem co bedzie dominowac...chyba jaja cebulowe ;))) Marze sobie o takich pieknych pisankach...rekodzielo ludowe. Wiadomo, ze na zamowienie, sama nie zmajstruje, ale ciezko zdecydowac jaki kolor. Z jednej strony myslalam o czarno-bialych, ale przeciez wiosna to kolory,pastele !!!
      Buziolki :***

      Usuń
  16. Są to KROSZONKI - nie inaczej!!!
    Pani Magdaleno, było by mi miło, gdyby następnym razem wykorzystując jakieś moje zdjęcia, mimo wszystko by mnie pani o tym poinformowała (komentarz może zostawić każdy). :)
    A blog fajny, dodam do listy obserwowanych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam :))) Patrzylam za adresem e-mail, ale nie widzialam. Na stronie rowniez nie pisze, ze zdjec nie wolno kopiowac, dlatego podalam zrodlo i myslalam, ze wlasciciel nie ma z tym problemu. Niektorzy wrecz chca reklame w taki sposob, o ile ktos podaje zrodlo fotki i nie udaje, ze to jego dziela ;)))
      Masz racje moglam zostawic komentarz, ale nie pomyslalam.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  17. Lubię tę metodę zdobienia Jajek. Sama kroszę badż kraszę te nazwy stosowane są zamiennie. Na Śląsku są kroszonki , a na opolszczyźnie głównie kraszanki. Zapraszam na mój blog http://gonseczka.blog.onet.pl/ . :) Jeżeli chodzi o kolory to jednak większość osób woli tradycyjne brązowe:)

    OdpowiedzUsuń